Isnin, 14 April 2014

PROGRAM ALAM SEKITAR UiTM SHAH ALAM

         Program yang diberi nama Damai Alam 11 yang mana siri 1 pernah dilaksanakan di Kukup Johor.Kali ini berlangsung di Kuala Sepetang Taiping Perak dengan aktiviti di susun atur oleh Kuala Sepetang Eco Track.Aktiviti yang melibatkan menyemai benih,menanam  bakau,menjelajah hutan bakau,lawatan ke kilang arang dan menaiki bot mencari kerang dan dolphin.
          Semua 82 peserta termasuk pensyarah dibahagikan dengan 3 kumpulan dengan pecahan 3 aktiviti dibantu oleh 3 Tour Guide,En Yusri,En Khairul dan En Razali.Pelajar sebenarnya teruja untuk menaiki bot memancing, melihat dolphin dan burung helang serta menyauk kerang.
 

          Semua aktiviti berjalan dengan lancar walaupun hanya kumpulan kedua trip naik bot yang berpeluang melihat Ikan Dolphin.Saya yang sudah biasa dengan aktiviti ini pun berpuas hati melihat mereka gembira sepanjang masa berbanding sebuah IPT dari Pantai Timur yang terencat disebabkan tiba lewat di lokasi disebabkan kerosakan bas.
          

Saya juga mengucapkan terima kasih pada urusetia program Dayana dan Athirah serta Pensyarah En Zarul,En Raiz dan Puan Liza yang sudi bersama-sama mengetuai program ini.Mereka juga sedia mengongsi ilmu dan pengalaman ketika bersama saya sepanjang program berlangsung.Segala teguran saya terima dengan hati terbuka.Sedikit komen dari mereka yang sempat saya coretkan disini serta cadangan yang boleh dipertimbangkan dari Dayana.

- Mereka lebih berdisiplin dengan menepati masa yang ditetapkan berbanding siri 1-Cik Dayana
-Semua berjalan lancar tanpa sebarang perkara yang tidak diingini barlaku
-Kuala Sepetang Eco Track- mempunyai pakej yang unik dengan aktiviti yang menarik-En Raiz PPP
-Semuanya ok..tanpa sebarang masalah saya berpuas hati-En Zarul Pengetua
-Perlu tambah aktiviti merempuh halangan dalam lumpur-Cik Dayana Ketua Pelajar 
(Saya akan cari tempat yang sesuai sebab risiko tinggi ada ular bakau yang amat berbisa)

Kami sebenarnya amat mengalu-ngalukankan aktiviti tersebut sebab profil syarikat kami memberi keutamaan dalam menjaga alam sekitar dengan slogan "SAVE NATURE" demi menjaga persekiran yang mengekalkan kehijauan.







Khamis, 10 April 2014

IKAN LUMBA-LUMBA KUALA SEPETANG

          Pada lawatan kali ini rombongan dari SMK Sultan Omar dari Dungun Terengganu melawat dibawah pakej Kuala Sepetang Eco Tourism.Kehadiran 24 pelajar istimewa serta 5 orang guru  ini diketui Cikgu Azram bermula dari Bukit Merah,Bukit Larut dan Kuala Sepetang.
          Lawatan pertama dibawah kendalian saya bermuala di Muzium Ngah Ibrahim,Kilang Arang,Hutan Eco Pendidikan,naik bot memancing, melihat kelip-kelip dan makan malam di Kedai Mee Udang Banjir Mak Teh.
 
Kenangan yang sukar dilupakan adalah bertemu dengan ikan lumba-semasa aktiviti river cruise.
Air hari ni memang cantik,tenang dan jernih kehujauan.Yang menyeronokan.. apabila dapat melihat Ikan Dolphin bermain-main depan bot kami seolah-olah menyambut ketibaan kami.Belum saya temui ikan sebanyak ini sepanjang bawa pelancong,malah muncul di tepi bot saja.Kalau nak dikira melebihi 15 ekor sebab muncul dalam 3-4 dalm kumpulan kecil.
          Saya risau cuaca mendung,sebab sehari dua ini cuaca tak menentu kejap hujan kejap mendung.Tapi Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.Saya amat bersyukur kerana dapat mengembira mereka anak-anak istimewa ini...,mungkin dengan kehadiran mereka Allah permudahkan segala urusan..disebalik kekurangan mereka ada kelebihan yang kita tidak ketahui.Begitu juga cabaran guru-guru yang mendidik mereka ini..perlukan kekuatan dan kesabaran ..Ganjaran juga hanya Allah yang lebih mengetahui.
         Balik dari aktiviti memancing kami terus ke Sungai Sepetang untuk melihat kelip-kelip.Selesai semua aktiviti perut pun dah lapar kami singgah untuk makan malam di Me Udang Banjir Mak Teh.Majlis selesai selepas pertukaran cenderahati dengan pelajar.
Link SMKSO Dungun Terengganu..http://istimewapkbpsmkso.blogspot.com/

                                                   Ikan Dolphin menunjukan rupanya yang cute

Atas Bot Kakap Tua

Pertukaran Cenderahati
Tanda terima kasih bersama pelajar dan Cikgu Azram


Khamis, 3 April 2014

PAKEJ MEMANCING LANGKAWI 2

         Trip memancing 2014 dengan bot baru yang laju, 2 enjin 175 tiap satu memang laju tak sampai 15 minit dari jeti sudah sampai ke port lubuk ikan.Dengan air biru rasa macam nak terjun mandi saja,sebab kat Kuala Sepetang air yang keruh dan jauh nak le laut.Jauh berbeza dengan Langkawi.
          Munggunakan umpan udang hidup,sotong dan umpon-umpon lagi pun udang hidup sudah biasa menjadi umpan pemancing di sini.
         
         
            Berjaya juga kami menaikan ikan kerapu..walaupun 2-3 ekor ikan terlepas dari mata kail.Biasa yang
dapat di sini ikan selain kerapu Ikan Ebek,Gerepoh,Senangin, Pari dan lain-lain spesis besar antara 2kg 20kg.
          Kos pakej bergantung jarak jeti ke lubuk biasa kos 1 bot antara rm500-rm2000,sebab pakej boleh pilih mengikut kemampuan pemancing.Masa 1/2 hari,1hari,2H1M atau 3H2M,bot juga boleh mengambil pemancing di jeti Kuala Perlis hanya 30 minit perjalanan dari Langkawi.
         Yang berminat boleh hubungi saya 012-6316132 atau Cek Jas 013-4768886 untuk tempahan.

  

Khamis, 6 Mac 2014

EKO PELANCONGAN KUALA SEPETANG

             Pada 2hb Mac menunggu panggilan handphone dari En Azhar Pensyarah Kolej Antarabangsa Teknologi Cybernetic Kuala Lumpur.Lebih kurang jam 1 petang mereka sudah sampai dan terus makan Mee Udang Banjir Kedai Mak Jah.Aktiviti atas kehendak pelajar dan terpaksa membahagikan kepada 2 grop dengan trip pertama River Cruise perkampungan nelayan 1jam dan Aktiviti nelayan ke Kuala Sangga 2 jam.
             Aktiviti menyauk kerang dan memancing agak sukar dalam keadaan air pasang agak besar,sahabat saya Ah Leong terpaksa mengubah bot untuk mencari tempat yang ada ikan,namun tak sia-sia kerana seekor ikan duri setengah kilo dapat dinaikan pada minit-minit akhir aktiviti.Selepas selesai kami bertolak balik pada pukul 5 petang sampai di jeti sempat bergambar beramai-ramai.
             Ketika saya bersiap mengangkut batang pancing ada seorang pelancong melayu memberhentikan kereta bertanya tentang pakej yang saya tawarkan.Setelah berbincang dia berkata pakej yang auti cina murah lagi dari saya,padahal saya dah bagi diskaun padanya.Saya cakap,kalau begitu pergilah naik dengan cina tu..dia tak nak...Dia kata nak naik bot dengan saya dan minta kurang lagi rm10 ringgit. Namun saya mengalah sebab saya terbaca dalam nasihat Utzah masa kat jeti..katanya..rezeki biar sedikit asalkan berkat..
So saya layan jugak 2jam sampai habis kira-kira jam 7 petang.Terima Kasih pada En Azhar dan pelajar-pelajar tahun akhir di kolej beliau kerana sudi mengikuti pakej yang Kuala Sepetang Eco Tourism sediakan..ada rezeki kita jumpa lagi..bye..bye




               

Isnin, 3 Mac 2014

Pakej Memancing di Langkawi.

Kepada kaki pancing yang nak turun Langkawi boleh telifon,kami 013-476 8886 Cek Jas(tekong) atau 012-6316132 menyedikan pakej untuk kaki pancing yang ingin memancing di Langkawi.Sebuah bot dengan baru muat 10 orang.Mula dari pagi - petang atau setenga hari(1hari-sabtu ahad&cuti am sahaja.)hari bekerja perlu booking 2 minggu sebelum.harga boleh dirunding.umpan udang hidup.

Isnin, 24 Februari 2014

KURSUS ECO HOST ANJURAN KUALA SEPETANG ECO TOURISM

KURSUS ECO HOST
Kursus tersebut terbuka kepada semua pemegang lesen Pemandu Pelancong Alam Semulajadi.Maklumat kursus adalah seperti berikut:

TARIKH : 13 MAC 2014 

HARI : KHAMIS 9.00-5.30

TEMPAT :GLOBAL INSTITUTE of TOURISM
NO 75-77,TKT 2, JLN MUSTAFA AL-BAKRI, (Jalan Clare),
30300 IPOH PERAK

Peserta :          40 Orang
Penerbitan Sijil: TGA(Persatuan Pemandu Pelancong Negeri Perak)
Urusetia:          Mohd Jusri Yusof  
No Talian:        012-6316132
Email    :           djjusry7@yahoo.com     
Untuk tempahan: Hantar nama penuh,no kad pengenalan dan no telefon(sms atau email)













Rabu, 19 Februari 2014

PAKEJ MEMANCING KELONG KUALA SEPETANG

Catatan yang menerujakan kaki pancing dan pengalaman yang sukar dilupakan.

Pada 10hb Feb saya dapat panggilan dari tekong bot laut dalam,Ah Leong mempelawa saya agar jadi Chef pada group nak pi memancing laut dalam pada 16hb-17hb,sebab group ni semua 12 orang semua melayu.Perancangan awal memancing dengan bot Kakap Tua.
Pada sehari sebelum bertolak dia telefon saya,memaklumkan bot tu rosak semasa bawa pelancong tengok kelip-kelip.Dia suruh saya datang pada pukul 12 tengahari,sebab perlu tukar bot lain,group memancing dah tunggu dah tak sabar sangat nak memancing sebab datang dari jauh.
Kami bergerak dari Jety Kuala Sepetang dalam pukul 2.00 petang dengan bot kerang kepunyaan taukeh sangkar ikan kat tengah laut yang saya kenal dengan panggilan Ah Pong.Saya ditanya...:" wat apa Lu ikut ini olang'' Saya cakap.."saya jadi tukang masa ini hari.."...dalam hati masak-masak juga..pancing tetap pancing..

Dikesempatan yang ada... saya macam biasa,sambil meyelam minum air.. memasak sambil memancing ..mata tengok rod pancing sebalah dapur..sambil dibantu oleh 2 pekerja Myanmar , Yaa Aung dan Tibbo.
Ikan Merah menjadi buruan sebab dalam sangkar ikan banyak Ikan Merah.saya cuma memancing di tepi sangkar ikan saja,dapat naikan 5 ekor Ikan Merah..(bukan dalam sangkar).Satu penyalaman yang sukar dilupakan. Sekadar menggunakan umpan udang sahaja..macam tak percaya je la...
Sebelum tido pukul 12mlm seekor ikan merah dapat dinaiikan dan seekor lagi ikan merah belum sempat gulung mesin ikan tu bawa lari masuk bawah sangkar dan tersangkut.. cuma lawan tarik saja..last2..putus..mungkin tak ada rezeki..
tersedar dari tidur jam 5 pagi..terus bangun,memancing sorang-sorang..memang tak sangka,dapat tawan 3 ekor ikan merah lagi..walaupun seekor sempat lari bawah sangkar..saya angkat sangkar dan sangkut pada paku,terus sujud kat papan,sebab nampak ikan tu tersangkut kat bawah.. dengan tangan benam dalam air..terus tangkap kepala..sentap dan angkat naik...fuuhhh lega...
Itu pun setelah member datang tolong pegang rod..ketika bising tu..anjing menyalak dan group pancing sedar dan mereka bangun sambung memancing...lebuh kurang 10 minit dengar suara bising,rupa-rupanya ikan merah besar dapat dinaikan...sebab besar sikit dari saya punya..bila di campu hampir 20 ekor ikan merah semuanya.
Keesokan Pagi jam 1000 pg..lepas sarapan nasi goreng..saya masak mee segera..lepas sarapan ..nak pi angkat pancing...tiba-tiba ada seekor ikan merah lagi..sebagai penutup...untuk dibawa balik..pemancing lain agak kecewa sebab umpan dah habis..nak mancing dah tak boleh...Nak pi cari umpan pun tak boleh sebab bot tak ada..
dalam pukul 12 bot sampai untuk bawa kami balik ke pengkalan..
selepas ini jika saya bawa group memancing,bot saya sentiasa parking kat sangkar ikan tu..dan biar saya beli umpan lebih,daripada umpan tak cukup..saya juga akan bawa 1 lagi umpan tambahan iaitu umpon-umpon....selain dari ikan merah..dapat Ikan Gelama,Duri,Kitang dan Ikan Tuka
Ikan yang saya dapat semua saya terpaksa ambil,sebab taukeh cina tak pun bagi duit upah memasak untuk group ni makan..sekadar beri seratus ringgit..nak makan 12 orang ..3kali makan..mana nak cukup..so..ikan yang saya dapat masuk dalam tong.bawa balik rumah.

Kepada yang ingin turun boleh call saya untuk booking bot.
Memancing di kelong sangkar ikan..bukan memancing dalam sangkar ikan.

KOS lebih kurang rm190 ke rm200 untuk seorang

(sebab cina sangkar ikan nak baayaran tinggi)
Maxima 10 pemancing- bot fiber
beserta umpan,makan minum 3 kali dan tempat tidur 2H1M

Bot Kakap Tua pun boleh pergi memancing laut dalam 2H1M..
Kos Mahal sikit rm2500
Hp saya 012-631 6132..Yusry..kat Fb Mohd Jusri..ok..TQVM
                                      MENGADAP LAUT


                                                                                                 IKAN MERAH
                              KELONG SANGKAR IKAN
                                                                                               BOT KAKAP TUA
                                                 BOT FIBER SAYA