Sabtu, 10 Jun 2017

TIPS MOTIVASI USAHAWAN-Rezeki Yang Barokah

Berdasarkan pengalaman dalam peniagaan Eko Pelancongan ini,saya kongsikan bersama ilmu keusahawanan untuk yang meminati bidang ini.Saya mula menulis dan kongsikan bidang keusahawanan ini sejak perlantikan saya sebagai BisKaunselor baru-baru ini.

Sebelum ini saya sudah biasa memberi motivasi pada yang minta pendapat saya dalam bidang ini.Apa yang saya nak cerita di sini lebih kepada motivasi modal insan dalam usahawan.Mencari keberkatan dan keredhoaan dariNya dalam mencari rezeki agar rezeki kita lebih barokah dan juga menjadikan hasil titik peluh kita ini berkekalan di dunia dan akhirat.

Banyak juga ilmu saya dapat dari kawan-kawan saya yang jadi Biskainselor dan sahabat usahawan yang telah berjaya dalam bidang masing-masing.

Ada beberapa tip yang ingin saya kongsikan bersama:
1-Niat Berbuat Kebaikan.
Ketika keluar mencari rezeki doakan semogaa Dia permudahkan urusan kita dalam               mencari rezeki.Juga memperbaiki diri sendiri agar dapat buat yang terbaik pada pelanggan dan orang persekitaran kita.
2-Waktu Dhuha
Amalkan berhenti seketika ketika waktu Dhuha untuk solat 2 rakaat solat Dhuha ditempat kita mencari rezeki.Jika tak berkesempatan,memadai dengan baca surah                   Dhuha.(antara jam 8.30pg-Zohor)
3-Bersedekah
 Niat dihati kita akan bersedekah dengan sedikit atau banyak sekiranya di beri rezeki yang lebih.Orang tidak akan jatuh miskin jika banyakan denagn bersedekah
4-Doa Yang Baik-Baik
Ketika kita memberi duit atau nafkah pada anak isteri/suami,ibubapa atau sesiapa pun,niat di hati..atau ketika kita menunaikan sedekah..'Ya Allah aku bersyukur dengan rezeki ini,kau tambahkan lagi untukku..,inshallah akan ku berinfaq lagi selepas ini.
5-Setiasa Berdoa Ketika Waktu Mustajab
kita tak sedar doa adalah senjata kita orang islam.Selalu kita berdoa ketika dalam kesempitan, kesusahan ketika senang kita lupa untuk berdoa.pilihlah waktu-waktu mustajap untuk berdoa contohnya pada tiap hari jumaat.
6-Banyakan Bersyukur
Buangkan sikap ego walaupun ekonomi kita dah stabil ..banyakan bersyukur dengan nikmat yang Dia beri.Kata ulama..manusia ni, walaupun dia mati tapi hidup semula.masih tidak mahu bersyukur.Jika Allah tambahkan kita,sebaliknya kita guna rezeki pada jalan yang melalaikan kita seolah-olah kufur nikmat dengan rezeki yang kita dapat 
7-Berzakat
 Duit yang banyak,,kekayaan yang melimpah itu tak penting untuk dibanggakan Pengisian dan  keberkatan pada rezeki itu lebih penting- banyakan                   bersedekah, berzakat lebih barokah.Jika tidak tunaikan zakat, kita seolah-olah memakan     duit berlebihan kita sendiri sedangkan duit itu hak anak yatim

8-Melihat Kesusahan Dari Kekayaan
 Kita teringin nak jadi seperti orang yang kaya dan hidunya mewah..,tiada gunanya jika kekayaan itu menyusahkan.Kehidupan yang tidak tenteram.Kita tak dapat selami orang kaya sedangkan kehidupannya kita sekadar melihat luaran sahaja.Pandanglah                  kesusahan dulu sebelum kesenangann mungkin orang kaya tu dulunya susah yang kita tidak tahu.
9-Tunaikan Rukun Islam ke 5
 Walaupun kita tak berkemampuan,sekurang-kurangnya daftar dulu dan niat serta doa akau akan ke Tanah Suci juga satu hari nanti.Semoga dipilih menjadi                         tetamuNya.Sekurang-kurangnya Doa dan usaha untuk tunaikan umrah dulu sebelum haji.
10-Infaq Ketika Durian Runtuh
Jika dapat job yang besar ..niatlah akau akan infaq 2 hingga 5 % untuk anak yatim atau masjid, pada mereka yang memerlukan Inshallah.Keberkatan rezeki kita akan terserlah dan bertambah lagi tanpa kita duga.
Jika kita terlepas atau gagal dapatkan job, sale berkurangan..ingatkan Allah..mudah- mudahan Dia menggantikan rezeki yang lebih baik nanti.Kita hanya merancang..sebaik- baik perancang adalah dariNYA jua
Kekadangan ,bila berlaku durian runtuh kebanyakan dari kita dah merancang untuk enjoy atau melancong.
11.Jangan Lupa Pada Ibubapa
Kongsikan sedikit rezeki kita dengan mereka Inshallah rezeki bertambah dan lebih barokah.Jika mereka dah tiada,niatlah pahala sedekah ini dihadiahkan untuk mereka.Kebiasaanya mencari mereka ketika susah ,lupa mereka ketika kita senang.
12.Bersabar Dengan Dugaan
Untuk menjadi usahawan yang berjaya perlu banyak bersabar dengan cabaran dan dugaan yang bakal mendatang.Sebenarnya rezeki bukan pada tangan seseorang.Persoalan yang berlaku pada kita..Kenapa orang lain dapat rezeki lebih tetapi tidak berlaku pada         kita.Sebenarjnya semua ketentuan dari Dia kita hanya merancang.Tanpa kita sedar Allah SWT menghantar beribu malaikat pada orang banyak bersabar.maksudnya tiada istilah orang lain mencuri pelanggan kita.Tak perlu salahkan orang, cari kesalahan kita sendiri.








Sebagai kesimpulanya berbuat baiklah dengan orang sekeliling kita,mereka juga akan doa yang baik-baik untuk kita.Sentiasa berpandangan yang positif pada persekitaran kita semua kan jadi positif.
Perlu ingat..apa yang kita niat,apa yang kita sebut,,apa yang kita lakukan semua adalah doa..so sentiaslah beringat.
Apa nabi sebut..
Bersedekahlah dengan apa yang kita mampu..walaupun dengan sebiji kurma dan orang yang berilmu tak perlu kedekut dengan ilmu yang kita ada,sebab apa yang kita ada ini semuanya milik DIA.Menyampaikan ilmu yang baik dari hati yang ikhlas pada mereka yang memerlukan juga merupakan berinfaq ke jalan kebaikan.

WALLAHUALAM..SEKIAN TERIMA KASIH.
Yang ingin share dan komen silakan

Selasa, 30 Mei 2017

PAKEJ KUALA SEPETANG

Masa
 HARI PERTAMA
1.30ptg
Bertolak dari sekolah
5.30
Dijangka sampai-Lawatan Kilang Arang
6.00
Masuk Homestay
7.00
Berkumpul di Jeti-Taklimat keselamatan dan penerangan kelip-kelip
7.15
Solat magrib-Surau Jabatan Hutan
7.30
Makan malam
8.30
Night Walk
10.00
Rehat dan tidur

HARI KE 2
7.30pg
Sarapan
8.30
Tiket Masuk Pusat eko pelajaran
9.00
Pusat Interpitasi bakau-Penerangan Geografi  Hutan Paya Laut
9.30
Treking laluan pelantar bersama renjer-Penerangan Eco system dan biologi flora dan fauna
10.00
Bot river cruise-Melihat aktiviti nelayan,flora, fauna, warisan sejarah KTM 1885 dan lain-lain
11.00
Aktiviti alam sekitar-menyemai benih bakau-
(pelajar layak menerima sijil alam sekitar)
11.30
Kuala Sepetang heritage trail-Warisan sejarah Port Weld
12.00
Melawat produk hasil laut
12.30
Makan tenghari-me udang banjir
1.30
Solat Zohur
2.00
Lawatan ke Muzium Sejarah Ngah Ibrahim
3.00
Bertolak ke Taiping-kilang Kopi Antong
4.00
Taiping Haritage trail-Muzium Perak
5.00
Taman Tasek-Singgah makan cendol
6.30
Bertolak Balik ke Homestay
7.30
Solat Maghrib
8.00
Makan Malam-Pebentangan tugasan
10.30
Rehat –tidur

HARI KE 3
7.30
Sarapan
8.30
Kemas Barang dan gotong-royong
9.00
Bertolak ke Taiping
10.00
Kilang Kopi Antong
11.00
Taman Tasek Taiping-cendol Famous Taiping
12.00
Taiping Haritage trail-Jejak Warisan
12.30
Makan Tengahari
1.30
Bertolak balik

 RM165 - RM215.00

Harga bergantung pada menu dan pertukaran aktiviti yang berubah mengikut keadaan cuaca.
Huga mengikut ketegori berikut:

1-Harga Pelajar Sekolah Rendah
2-Sekolah Menengah dan IPTA
3-Rombongan Dewasa atau family day

GAMBAR TERKINI LAWATAN DARI INTERNATIONAL SCHOOL PENANG







Ahad, 7 Mei 2017

PACKAGE CAMPING TAIPING NATURE CAMP

Program camping yang dijalankan baru-baru ini datangya dari SMK Permatang Pasir Prai.Mereka datang dengan menaiki Komuter dan kami menjemput mereka dengan manaiki bas Camp Nature Bt Kurau.
HUBUNGI KAMI 012-6316132

Program bermula pada jam 4 petang lebih kurang, dengan pelbagai aktiviti
-Memasang khemah
-Ice Breaking
-Memasak
-Night Walk
-Jungle Treking
-River Crossing
-Senamrobik
-Survival


Kami memiliki pegawai yang terlatih dan bertauliah bagi mengendalikan program outdoor ini.
Kepada yang berminat kami juga memiliki 3-4 buah kem yang tersedia untuk aktiviti berkenaan.

-Kem Nature Bt Kurau
-Kem Nature Lenggong
-Kem Nature Kuala Woh
-KemSempeneh Bt Kuarau



Isnin, 17 April 2017

EXPLORASI GUA LENGGONG DAN PERAK MAN

Pengalaman yang sukar di gambarkan apabila dapat menerokai gua di Lenggong Grik Perak.Sepanjang membuat tugasan sebagai Guider ni,inilah kali pertama menerokai gua yang banyak lebih dari 2 gua pada 1 hari.

Team kami yang terdiri daripada 4 orang guide dan 31 peserta dari Uitm Shah Alam berjaya menawan 7 gua dalam masa sehari.Gua-gua tersebuat adalah
-Gua Runtuh
-Gua Runtuh
-Gua Ngaum
-Gua Puteri
-Gua Asar 
-Gua Dayak
-Gua Kelawar


Pelajar UiTM UNESSCO yang memilih pakej 3H2M bagi misi Perak Man menginap di Tasik Raban serta melawat galeri sementara Muzium Akeologi Lenggong kerana muzium dalam pengubahsuaian.
walaupun keletihan terpacar di wajah mereka namun kepuasan terserlah apabila selesai semua menawan ke 7 gua yang ada di sekitar lenggong ini
Saya sebenarnya seperti tidak mempercayai kami berjaya hingga semua gua dapat di tawan


Kepada semua yang berminat boleh hubungi saya untuk saya aturkan pakej menawan gua di Lenggong nanti.Pakej ini hanyalah rm195 seorang sahaja aktiviti dan makan serta minum juga guide.

Ahad, 12 Mac 2017

ANAK BENIH BAKAU BEREMBANG UNTUK DIJUAL

          Kami Kuala Sepetang Eco Tourism yang beroperasi di Kuala Sepetang yang mana menyediakan beberapa jenis anak benih pokok bakau untuk dijual.Seperti yang sedia maklum Kuala Sepetang memiliki keluasan hutan bakau terbesar di Semenanjung Malaysia.

         Kebiasaannya pokok bakau berembang(sonneratia casolaris) banyak terdapat di Sungai Sepetang yang mana menjadi habitat tempat kelip-kelip bermain atau aktif di waktu malam menghuni di pokok ini.Kelip-kelip Sg Sepetang ini juga menjadi tarikan para pelancong untuk melihat kelip-kelip di sisni.



         


            Anak pokok berembang ini biasanya mengambil masa antara 3-6 bulan dari mula disemai untuk dijual di pasaran Semenanjung Malaysia sahaja.Ada juga anak pokok bakau dari lain spises untuk dijual termasuklah anak pokok bakau minyak dan bakau kurap,

          Kebiasaaannya pokok bakau spises ini digunakan untuk membuat kayu jaras atau cerucuk dan juga pembuatan arang kayu.Kami memohon pada pembeli agar membuat tempahan awal untuk memudahkan urusan pengasingan anak benih bakau ini.

         Anak pokok bakau di jual dengan harga se[eti berikut:

                         1-Anak pokok Bakau Berembang (Sonneratia Casolaris) -RM20,RM25 dan RM30                                        (mengikut usia dan saiz)
                         2-Anak Pokok Bakau Minyak(Rhizophora Apiculata)      -RM10-RM20

                         3-Anak Pokok Bakau Kurap(Rhizophora Mucronata)        -RM10-RM20

Segala pertanyaan boleh hubungi/whatssaps no 012-6316132




Selasa, 28 Februari 2017

KUALA SEPETANG DALAM PETA KORIDOR UTARA

     Dalam pelbagai bidang dibawah seliaan NCIA termasuklah Logistik,Agro,Pelancongan dan lain-lain lagi.Dalam bidang tersebut,dalam pelancongan saya seorang yang menusahakanya di Kuala Sepetang ini.
     Sepanjang 5 tahun dalam bidang ini saya yang masih baru amat bertuah dan bersyukur kerana terpilih dalam program Mcash (Batch 3)dari NCIA ini.Apabila berkumpul kami semua 16 orang usahawan yang mana dapat bertemu di Pulau Pinang.
     Saya mula bersua muka dengan Pn Juli Deri yang menguruskan dana untuk memajukan bidang pelancongan ini.Dia yang bnyak membantu bekenaan dokumen dan keperluan bagi melancarkan proses tersebut.
     Saya mengambarkan aset bot perlu ditambah bagi melancarkan pengurusan untuk bawa pelancong di tempat saya beroperasi.Dari tahun ke tahun ramai pelancong yang datang untuk mengambil pakej bot jelajah sungai atau river cruise di sini.
  




      Permandangan yang cantik membuatkan pelancong teruja untuk bergambar di sini.Salah satu gambar yang menang pertandingan fotografer tahun lepas adalah di Kuala Sepetang.Gambar yang saya pos ini pon dari sahabat saya Shamsul Foto dari KL datang sbap gambar di atas jambatan kampung nelayan. Kepada yang berminat untuk mengambil gambar bolehlah hubungi saya untuk saya aturkan bot dan beri cadangan tempat-tempat yang menarik di sini.

Ahad, 8 Januari 2017

GAMBAR KUALA SEPETANG DALAM VIDEO

Kebiasaan pemandangan yang cantik dilihat pada gambar,disini saya muatkan himpunan gambar dalam bentuk video.Koleksi gambar dalam video ini adalah himpunan aktiviti rombongan dan trip di bawah kendalian Kuala Sepetang Eco Tourism sepanjang 2015 hingga 2016.





Mulai tahun ini setiap rombongan saya akan usahakan untuk buat video untuk dikongsi dan akan pasang slide projektor untuk siaran pada makan malam BBQ.


Petikan dari pengerusi Pengerusi Persatuan Eko Pelancongan Taiping

 Kuala Sepetang Eco Tourism Asst. Merupakan NGO yang kerdil mula nak mengorak langkah dalam bidang ini.,namun ada pihak tourism sendiri yang sedia bekerjasana mejadikanya lebih proaktif pada masa akan datang. 
Terima kasih semua yang menyokong. 
Kset diletakan dibawah kluster eko pelancongan kebangsaan adalah satu langkah membangunkan produk disini dengan lebih efisien. Cuma apa yang perlu diambil berat adalah komuniti setempat perlu bersedia dan mengambil kesempatan dengan menceburi bidang ini agar dapat menjana ekonomi masing-masing. 
Dengan harapan tahun 2017 lebih memberi makna dan lebih berdayasaing dengan produk di lain-tempat yang lebih fames. Semoga berjaya mencapai target dan wawasan dalan eko pelancongan.

Kuala Sepetang Eco Tourism mempunyai anak syarikat yang sedang meningkat naik:
-Dari syarikat Enterprise ke Travel Agen Sdn. Bhd.
-Dari 1 bot ke 3 bot syarikat.
-Dari 1 guide berlesen ke 5 guide berlesen 3 Guide dalam pembikinan
-Dari Daerah Matang trip berkembang keluar Perak. 
-bekerjasama dengan syarikat Bas pesiaran dan Bas Rapid untuk bawa pelancong.
-mendapat kepercayaan Syarikat Koperat dalam penganjuran event yang besar(Mayflower)
-Bekerjasama dengan NCIA penambahbaikan aset
-Ahli mensyuarat bersama Tourism Perak ,kluster pembangunan eko pelancongan kebangsaan
-Program pemukiman dengan MB Perak.
Kekurangan..
Hanya berjaya mengendalikan 95 trip lawatan 2016..berbanding
135 trip lawatan pada 2015
-Target 2017 ..melebihi tahun 2015
@semua apa yang saya tulis dari awal hingga hujung tahun adalah sebagai dairi simpanan memori saya, jika ada kekurangan saya memohon ampun dan maaf pada semua sahabat fb, dengan ucapan terima kasih yang like atau baca serta follow fb saya ini.
Semoga kita terus buat yang terbaik pada diri sendiri dan dengan sahabat serta saudara kita.
Dengan harapan apa yang kita lakukan mendapat keberkatan serta keredhoaan Yang Maha Esa jua.